lördag 17 oktober 2009

En vanlig fredag!?

Igår var jag i skolan mellan 8-14, sen blev de en sväng till stan för att försöka hitta en vinterjacka, men tyvärr verkar de vara svårare än jag hade hoppats. Kanske frida får skicka ner en jacka från sportan, för här har blivit riktigt kallt.

På kvällen var tanken att vi skulle ut, så vi började med lite vin hemma och här bli vi kvar. En diskussion om sex uppstod och direkt visade sig de kulturella skillnaderna. Varje dag får man sig en tankeställare om hur de fungerar i olika kulturer och oundvikligt är det att inte jämnföra.

Första tanken när man tänker på US är att det är ett utvecklat land med en ganska liberal inställning. Men så skulle ajg vilja säga att fallet inte är, dom är otroligt styrda av kyrkan. För Laura var det helt ofattbart att sex kunde vara ett diskussionsämne vid middagsbordet, att man kan prata med tex mamma & pappa eller Henrik om detta. Kanske är vårat hem ett dåligt exempel, men jag vet många andra hem som är snarlika.

Sen kom vi till nästa del av ämnet, arborter. Visst viste jag att arborter är olagligt i vissa delar i US men man inser hur värdefull våran svenska ungdomsmottagning är och att aborter är lagligt. Vad mycket problem vi slipper....

Lite annorlunda inlägg idag mot vad jag brukar skriva men var tvungen att delge lite av gårdagens intressanta diskussion.

Stundvis är sverige allt bra!
/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar