söndag 18 oktober 2009

Turist!

Lördag, enda dagen vi är lediga från skolan och saker är öppet. Detta innebär att lördagrna måste vi ta vara på. Men våra möjligheter är ändå begränsade då vi inte har tillgång till något bil, vilket jag saknar otroligt mycket, vilka friheter jag hade haft om jag hade haft min bil. Kommunikationerna med buss och tåg är begränsade eftersom vi befinner oss i ett alpområde. Men igår bestämde vi oss för att försöka ta oss till ett munkkloster där dom produserar liqure. Till och börja med var de jag och Laura men efter många om och men bestämde sig Ingrid och ANders för att hänga på.

Klostret är känt för att de ligger i en fridfull alpslutning som tydligen skall vara otroligt vackert. Laura fick i uppdrag att kolla vad vi skulle medans jag packade kamera och div. ting för att ta fina höstbilder.

Sedan bar de av till tågstation och tåget mot Lyon. Väl framme i en liten by laddade jag för en lång promenad upp i bergen, men där skulle jag få för att inte varit med och planerat. De visade sig att vi skulle till ett museum i byn, inga berg eller kloster här inte. Ack så besvikna både jag och ingrid var. Men eftesom vi hade tagit och dit bestämde vi för att gå en guidad tur inne på museet, på franska. Har ingen aning om vad dom pratade om, men många liqure tunner fick vi se.

Innan vi sedan lämnade fick vi provsmaka denna välkända liqure på 57 %, men den var verkligen inget att ha. Vi passade även på att kolla hur man tog sig upp till klostret. De visade sig att man behövde ta en taxi 25 km, enkel väg. SÅ vi bestämde oss för att hoppa detta. Så vi tog bussen tillbaka och en snabb sväng på stan innan de bar av hemåt igen.

Eftersom Anders lämnar oss imorgon igen bestämde vi oss för gå ut och käka på kvällen. Vi åt en kanon god 3 rätters middag på en italiensk resturang för 22 euro/pers. Middagen bestod av lax till förrät, anka till huvudrätt och glass till efterrrätt. Sedan bar de av för att möta upp dom andra skandinaverna på Styx för att sedan prova på en av nattclubbarna i stan.

Idag (söndag) har som vanligt varit en ganska så lugn dag, pluggat lite, sett på film. Imorgon är de dax för skolan igen, har strategy kl 8, jippi!
Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar