tisdag 29 september 2009

Roadtrip

Så i söndags kom vi tillbaka efter en kanon tur! Svängen blev Nice-Monaco-GEnova-Florens-Turin-Bergspass och sedan Grenoble. Totalt har vi kört 1440 km och jag har nog kört 75 %. Så vi detta laget är ja grym på att köra i den franska och italienska trafiken.

Så i torsdags morse efter en kort sväng till skolan satte vi oss i våran renault megane fylld med packning och godis, såklart, och började köra öster ut. Första stoppet var Nice. Då vi ändas hade begränsat med kilometer som vi fick köra skulle vi hela tiden försöka ta den närmsta vägen. Detta slutade med att vi tog napoleon strasse ner till Nice. VIsserligen mycket vacker men de var väldigt långt och vi ville vara framme tidigt. Så vi 3 tiden var vi framme, sanslöst hungriga! Vi bestämde oss för att bara parkera bilen och försöka leta upp en turistbyrå och kanske lite shopping. De hela sutade med att vi hade fått shoppat både de ena och de andra och bokat in oss på ett hostel för natten.

Vi fick ett rum med 6 sängar, tre andra bodde redan där men dom var inte så pratsjuka så vi gjorde oss iordning och gick ganska snart ut för att äta middag.

Middagen blev på en libanesisk uteserveringe inne på en mysig gågata. Efter middagen gick vi till en internatinell pub så gott som väg i väg som vi hade blivit rekommenderade. Där spelade några killar från England som vi senare tog en öl ihop med. Kort sagt blev detta en kanon dag med god mat och massa trevliga människor.

Fredagsmorgonen vaknade ja upp vi 10 snåret och väckte då de andra. Ganska snart hade vi packat ihop våra grejor och var påväg till bilen igen. Målet för denna dagens bilkörning var någonstans i italien. Men först föreslog jag en tur ner till Monaco. Väl nere i Monto Carlo försegick en yatch mässa vilket innebar att hamnen var avstängd och staden var full i folk. (Dessutom var de 30 grader) Så vi fick ingen parkering utan valde jag valde att köra runt en stund så kunde de andra tag kort och titta på alla människor. Väldigt tur att man har sådant lokalsinne så jag kom ihåg var allting var.

Nästa anhalt efter Monaco blev att ta sig till Genova i Italien. Utan böcker eller någon annan typ av info fick de bli ett samtal hem till mamma så hon kunde kolla upp staden. ENligt den beskrivning jag fick av henne lät de som att staden var värd att besöka. Men efter en stunds yrande i en jätte stad kom vi fram till slutsatsen att fortsätta våran körning fram till florence som bara var 2 tim bort.

Så vid 11 tiden anlände vi till Florence, trött, för att hitta ett hotell. Vi insåg ganska snart att de skulle bli svårt att hitta ett hostel mitt i natten så vi bestämde oss för att leta upp ett billigt hotell, vilket vi lyckedes med. Så denna kväll fick de bli läggdax tidigt eftersom nästkommande dag skulle vara full i sightsing i Florence.

Väckaklockan ringde 08.00 upp och ner för att äta frukost på hotellet. Fick en hlet ok frukost. Jag som är lite skeptiskt till viss mat hittade baugetter som jag fyllde med sylt och ost. Till detta fick de också bli kaffe och juice. Sedan ut på stan, vi hade drygt 10 min gångväg till den centrum. Discussionen gick sedan om vi skulle sätta oss på en turistbuss eller bara gå omkring och titta själva, då jag hade inföskaffat en bok om staden. Efter lång överläggning och tips från en kille på ett hotell bestämde vi oss för att bara strosa omkring.

Efter några besök vid de stora turistattracktioner, i denna stad enbart kyrkor, insåg vi att shoppingen hägrade igen. Jag som otroligt missnöjd med staden blev tvungen att köpa nya vinterstövlar, dyra sådana. På kortmaskinen kunde jag se vad summan blev i svenska kronor, vilket var hemskt, men jag hade ju kört 76 mil till en otroligt överskattad stad enligt mitt tycke.

Lite slitna under eftermiddagen blev de att gå tillbaka till hotellet för en powernapp innan middagen. Som vanligt, som dom tidsopptimister vi är, lämnade vi inte hotellet förräns 22.30. Snabb sväng ner till ett av de stora torgen där resturangerna fortfarnade serverade middag. Kvällens rätt blev för mig och laura, bruschettas till förrät och stek med grönpepparsås till huvudrätt och ett gott vin till. Prislappen för detta kalas vill ni inte äns veta, men maten var god!

Sedan bestämde vi oss för att testa nattlivet i denna otroligt överskattade stad. Så efter frågat omkring lite bland folk på stan bar de av i en taxi till Central Park. En club som var ute med sanslöst mycket folk. Där dansade vi fram tills kl 5 på morgonen innan en italiensk kille körde hem oss.

På söndagamorgonen bar de sedan av hem igen, fick avsluta med att köra ett bergspass, äntligen!

Kort sagt en kanon helg med sanslöst mycket kul och dessutom ett sätt att lära känna varandra bättre, vilket man börjar inse behövs.
/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar